5 boekentips over timemanagement
Vijf boeken over timemanagement: bestsellers over productiviteit, information overload en keuzestress. Lees hier de selectie van DPA Academy.
Hoe ga je als professional efficiënt met je tijd om? Het wordt steeds lastiger om te doen wat je zou willen doen tijdens een werkdag. Information overload, kortere doorlooptijden, multi-tasking: het gevaar van stress ligt op de loer. Gelukkig zijn er talloze manieren om je tijd beter te benutten. Zodat je meer uit je werkdag haalt. Een aantal DPA-collega's was enthousiast over deze vijf time management-boeken.
Heb jij ook een boekentip voor timemanagement? Plaats onderaan een reactie en maak kans op een gratis boek uit deze lijst!
1. Getting things done (Nederlandstalig) - David Allen
'De kunst van stressvrije productiviteit', staat onder de titel. Je leert een praktische methode om snel informatie te filteren. Veel mensen doen dingen die ze eigenlijk niet zouden moeten doen op een bepaald moment. Ze raken het overzicht kwijt en schieten in de stress. David Allen staat bekend als productiviteitsgoeroe en helpt professionals al meer dan 20 jaar hun tijd beter in te delen. Getting things done is een internationale bestseller over persoonlijke productiviteit. Ik zou zeggen: maak eerst tijd vrij om dit boek te lezen en leer vervolgens hoe je je tijd beter indeelt.
2. The 5 Choices: The path to extraordinary productivity - Kory Kogon, Adam Merrill en Leena Rinne
Je kunt jezelf gekmaken door te reageren op alles wat dagelijks op je afkomt. Niet alleen in je werk, ook in je privéleven: e-mails, telefoontjes, sociale verplichtingen, afspraken etcetera. De auteurs van bestseller The 5 Choices zijn consultants bij FranklinCovey en hebben veel ervaring met time management. De kern van het boek gaat over het maken van keuzes. Hoe je de dagelijkse, toenemende keuzestress vermindert en zelfs voorkomt, leer je door vijf basiskeuzes te maken. Niet reageren op urgente dingen, maar acteren op belangrijke zaken is zo'n basiskeuze. Klinkt makkelijk, maar doe het maar eens. Ik vond dit een fijn boek over productiviteit in breed perspectief: lekker concreet en overzichtelijk.
3. Schaamteloos delegeren - Taco Oosterkamp
Waarom zou je iets zelf doen als je het ook aan een ander kunt overlaten? Delegeren: volgens Taco Oosterkamp is het geen afschuiven van verantwoordelijkheden, maar juist een teken van bekwaam leiderschap. Veel mensen hebben de neiging om alles zelf te willen doen. Je kunt het zelf beter, sneller en een ander doet het toch niet zoals jij het wilt hebben. Herkenbaar? Lees dan dit boek. Coach en internationaal 'business thinker' Taco Oosterkamp legt uit hoe je tijd overhoudt door bepaalde taken over te laten aan anderen. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan je eigen persoonlijke ontwikkeling.
Lees ook: De top 5 boeken over personal branding
4. Ready for anything (Nederlandstalig) - David Allen
Nóg een boek van productiviteitsgoeroe David Allen: Ready for anything. Meer voor elkaar krijgen door minder hard te werken, het is de holy grail van elke professional. In dit handige boek lees je 52 principes voor productiever werken. Leuk geschreven, kort, praktisch en ongelooflijk inspirerend. David Allen legt uit hoe je je hoofd leegmaakt en focust. Hoe je structuur aanbrengt in je dagelijkse werk. Iets dat we vaak proberen, maar niet altijd goed lukt. Alvast een voorproefje: minder controle, tijd vrijmaken en focus verleggen. Hoe je dit doet en nog 49 andere tips lees je in dit boek.
5. 1 Ding - Gary Keller en Jay Papasan
Te veel hooi op je vork en te veel afleiding. Herken je dit? Makelaar Gary Keller en hoofdredacteur Jay Papasan schreven een geweldig boek over productiviteit. Door je te focussen op één ding tegelijk, ziet je leven er ineens een stuk overzichtelijker uit. De auteurs schrijven op een luchtige manier hoe je je werk en privéleven goed in balans krijgt. Ze beschrijven hoe je de continue stortvloed aan e-mails, appjes, tweets, posts en vergaderverzoeken in banen leidt, zodat je meer rust krijgt.