20 LinkedIn tips om je profiel te verbeteren
Waarom is je LinkedInprofiel zo belangrijk? In de eerste plaats voor jezelf. Wil je carrière maken, de interessantste opdracht pakken of jezelf in the picture zetten, dan moet je LinkedInprofiel tot in de puntjes verzorgd zijn. Dit is ook belangrijk als je werkt als interim professional, je bent tenslotte het visitekaartje van het bedrijf. Met deze 20 LinkedIn tips verbeter je je profiel in een handomdraai en zet je jezelf goed in de schijnwerpers.
Tip 1. Zet profielupdates delen met je netwerk uit
Zet voor je begint met het verbeteren van je profiel de optie ‘profielupdates delen met uw netwerk’ op ‘nee’. Deze knop vind je bij de instellingen onder ‘zichtbaarheid’. Zo krijgt je netwerk niet steeds een melding bij elke aanpassing die je maakt aan je profiel. Na alle aanpassingen is het goed om deze knop weer aan te zetten, zodat je netwerk het kan zien als je bijvoorbeeld van baan wisselt of een nieuw diploma behaalt.
Tip 2. Zorg voor een duidelijke headline
Vul in voor welk bedrijf je werkt en welke functie je hebt. Werk je als interim professional via een detacheerder, geef dit dan aan en zet de bedrijfsnaam van je huidige opdrachtgever erbij.
- Voorbeeld interim professional
Interim legal counsel bij KPN via DPA Professionals - Voorbeeld professional in loondienst
Communicatiemedewerker bij Heineken
Tip 3. Laat weten dat je beschikbaar bent
Een belangrijke LinkedIn tip als je opzoek gaat naar een nieuwe baan, is om dit in je headline te vermelden. Zo kunnen recruiters jou gemakkelijker vinden en benaderen ze je sneller met een passend aanbod.
- Voorbeeld interim professional
Beschikbaar voor een nieuw project vanaf maart - interim finance consultant. - Voorbeeld professional in loondienst
Fulltime beschikbaar voor een nieuwe uitdaging binnen supply chain.
Tip 4. Schrijf een sterke samenvatting van maximaal drie alinea's
Deze tip gaat over het belangrijkste, maar tegelijk het moeilijkste deel van je LinkedInprofiel: schrijf een samenvatting of elevator pitch. Vertel in maximaal 500 tekens inclusief spaties wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Kies daarvoor eerst de zoekwoorden die voor jou relevant zijn, dus waar je op gevonden wil worden, en bouw dan je verhaal op.
Ga als volgt te werk:
- In de eerste alinea vertel je waarom je doet wat je doet, waar je goed in bent en wanneer je zakelijk op je best bent.
- In alinea twee vertel je wat je opdrachtgevers te bieden hebt. 'Als bedrijven mij inschakelen, kunnen ze rekenen op...'.
- In de derde alinea som je op voor wie je hebt gewerkt. Grote namen werken altijd goed. Het is niet erg als je opdrachtgevers noemt van jaren geleden. Vaak ben je die zelf al bijna vergeten, maar anderen reageren er meestal heel positief op. Heb je onlangs een presentatie gegeven of videopitch opgenomen? Voeg de link dan toe aan je samenvatting.
Tip 5. Specificeer je werkervaring
Verbeter je werkervaringsoverzicht door in detail te treden. Beperk je niet tot de naam van je opdracht- of werkgever, maar vertel vooral wat je belangrijkste werkzaamheden waren en wat je precies hebt bereikt voor het project of bedrijf. Leg dit per functie uit in één alinea van maximaal 500 tekens inclusief spaties.
Gebruik de volgende vragen:
- Wat waren je verantwoordelijkheden?
- Welk belangrijk project heb je geleid?
- Welke resultaten heb je neergezet (zo specifiek mogelijk: verhoging van x% in de periode y)?
- Wat doet het bedrijf?
Tip 6. Benoem interimopdrachten
Deze tip is alleen voor interim professionals of zzp’ers. Interimopdrachten kun je het beste als nieuwe werkervaring toevoegen. Je straalt autoriteit uit door de merknamen van deze bedrijven te laten zien. Koppel je werkervaring altijd aan een bedrijfsaccount. Werkte je bij een specifiek en noemenswaardig bedrijfsonderdeel? Verander dan de displaynaam hierin. Voeg tot slot bij de functietitel toe dat het gaat om een interimopdracht. Daarmee voorkom je dat je een jobhopper lijkt. Laat ook zien via welke detacheerder je op opdracht zit.
Voorbeeldtitel bij werkervaring: Field service engineer bij Marel Poultry (a.i. via DPA).
Tip 7. Licht belangrijke projecten uit
Heb je onlangs aan een project gewerkt waarin je een bijdrage hebt geleverd met je expertise of waar je trots op bent? Laat dit project extra opvallen door dit los aan je LinkedInprofiel toe te voegen:
Tip 8. Kies de bedrijfstak waarin je gevonden wilt worden
LinkedIn onderscheidt 147 Industries (bedrijfstakken). Het is verplicht om er een te kiezen. Wees kritisch welke je kiest: het moet een relevante bedrijfstak zijn waarin je gevonden wilt worden.
Tip 9. Update je locatie
Een lange tijd kon je een aantal plaatsnamen niet als locatie toevoegen aan je profiel. Woonde je in Rotterdam, dan stond er ‘The Hague Area’. Vrijwel alle plaatsnamen in Nederland zijn inmiddels toegevoegd. Heb jij de juiste plaatsnaam op je LinkedInprofiel staan?
Tip 10. Gebruik professionele, zakelijke foto's
Plaats een professionele portretfoto in de headline. Kijk bij deze foto recht in de camera en draag kleding die je ook naar het werk zou dragen. Gebruik geen vakantiefoto’s of filters. Kies vervolgens een relevant, zakelijk headerbeeld (de grote afbeelding op de achtergrond). Bij DPA hebben we daar onderstaande standaardafbeelding voor.
Tip 11. Publiceer je profiel in meerdere talen
Wist je dat je je profiel in meerdere talen kunt publiceren? Mensen die in een internationale organisatie werken, vergeten dit wel eens te doen. Let op: voer eventuele aanpassingen door in alle versies.
Tip 12. Personaliseer je LinkedIn-URL
Zorg dat je LinkedInprofiel goed vindbaar is door je URL te personaliseren. LinkedIn geeft je profiel standaard een cijferreeks, maar je bent beter vindbaar als je naam hier staat. Je verandert je URL in LinkedIn door rechtsbovenaan je profiel te klikken op ‘openbaar profiel en URL bewerken’ en vervolgens naar het potloodje te gaan bij ‘aangepaste URL bewerken’.
Voorbeeld: nl.linkedin.com/nl/mariekevandersteen.
Tip 13. Maak je profiel openbaar
Als je profiel op privé staat, kunnen alleen je connecties jouw profiel zien. Zo kunnen recruiters of bedrijven geen kijkje nemen op jouw profiel. Zet je profiel op openbaar als je openstaat voor nieuwe connecties en baankansen.
Tip 14. Laat aanbevelingen schrijven
Vraag na elke opdracht aan je opdrachtgever en directe collega’s om een aanbeveling op je profiel te schrijven. Dat is sowieso goede feedback over je werk waar je veel van kunt leren. En je netwerk weet wat je hebt gepresteerd. Je vergroot je kans op het ontvangen van een aanbeveling, door deze te vragen als je nog bij het betreffende bedrijf aan het werk bent. Zet bijvoorbeeld een maand voordat je vertrekt dit verzoek uit, dan heb je ook tijd voor een reminder.
Wanneer heb jij voor het laatst een aanbeveling voor iemand geschreven? Schrijf aanbevelingen voor collega’s die je waardeert. Investeer in je netwerk.
Tip 15. Voeg maximaal 50 skills toe
Je kunt maximaal 50 skills toevoegen, maar beperk je tot de meest relevante skills in je vakgebied.
Tip 16. Vermeld certificaten van trainingen en opleidingen
Voeg certificaten toe van trainingen en opleidingen die je met succes hebt afgerond. Voor alles op LinkedIn geldt: meld al je zakelijke diploma’s zodat mensen een compleet beeld krijgen van jou als professional. Heb je onlangs een certificaat zoals een Wft gehaald? Voeg dit dan direct toe aan je profiel.
Tip 17. Vermeld elke functieverandering
Vergeet niet je nieuwe opdrachten of functiewijzigingen bij een bestaande opdrachtgever op je LinkedInprofiel aan te passen! Vaak denk je hier door drukte niet aan, maar houd je profiel altijd up-to-date. Zoals eerder vermeld is het goed om na alle aanpassingen de optie bij tip 1 weer aan te zetten. Zo blijft je netwerk op de hoogte.
Tip 18. Maak het makkelijk om contact met je op te nemen
Website, telefoonnummer, e-mailadres, Twitter... Het delen van je contactgegevens maakt de drempel voor geïnteresseerden laag om contact met je op te nemen. Opdrachtgevers kunnen je hierdoor gemakkelijk benaderen voor nieuwe functies/opdrachten. Voeg dit ook toe aan je samenvatting.
Tip 19. Zet nooit je contactgegevens in de headline
Als je je telefoonnummer, e-mailadres, website of andere contactgegevens in de header zet, kan LinkedIn je hiervoor straffen.
Tip 20. Sluit je aan bij LinkedIn groepen
Wil je op de hoogte zijn van ontwikkelingen, vacatures en relevant nieuws in jouw vakgebied? Of schrijf je daar zelf regelmatig iets over? Sluit je dan aan bij LinkedIn groepen. Zo blijf je up-to-date van de nieuwste ontwikkelingen. Door het actief delen van content op je eigen pagina laat je jouw volgers/bezoekers weten dat je altijd op de hoogte bent van veranderingen in het vakgebied en positioneer je jezelf als expert. Je vindt relevante groepen door in de zoekbalk je vakgebied in te typen en vervolgens bovenaan ‘groepen’ te selecteren.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging?
Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Neem eens een kijkje op onze werken bij DPA pagina. Misschien is een functie als interim professional wel iets voor jou. Of ga direct naar de vacatures.