Contractmanagement is een belangrijk proces op de achtergrond dat ervoor zorgt dat de organisatie zich maximaal kan focussen op haar core business. Het betreft contracten met leveranciers van producten of diensten waar alle lagen binnen de organisatie mee te maken hebben. Ze maken er gebruik van en zijn er soms zelfs afhankelijk van om hun werk naar behoren uit te kunnen voeren. Een goed voorbeeld in deze is het contract dat bedrijven hebben met schoonmaakpartijen.
Contracten met schoonmaakleveranciers
De schoonmaak binnen een organisatie is altijd een beladen onderwerp geweest. Iedereen heeft ermee te maken en heeft er ook een eigen mening over. In het verleden bleef het contractmanagement daarin beperkt tot het simpelweg controleren van gemaakte afspraken tussen opdrachtgever en leverancier. Met name op het gebied van kwaliteit en frequentie. Inmiddels een zeer achterhaalde manier van werken dat de prestaties deed stagneren en relaties vaak onder grote druk zette.
Contractmanagement naar een hoger niveau
De hedendaagse manier van contractmanagement is vooral gefocust op het opbouwen van een partnership met leveranciers, maximaal gezamenlijke prestaties leveren en innoveren. Dit alles met het doel de beleving van de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen en alle medewerkers binnen de organisatie volledig te ontzorgen. Zo kunnen zij zich volledig focussen op hun werk onder de best mogelijke omstandigheden.
Omstreden betekenis partnership
Het woord partnership wordt al snel gebruikt om de relatie tussen opdrachtgever en leverancier aan te duiden. Helaas blijkt in de praktijk dat deze relatie vaak beperkt blijft tot enkel met elkaar spreken over de dienstverlening en kosten op vaste momenten. Als beide partijen de verwachtingen over de inhoud van het partnership niet uitspreken en vastleggen, houden ze er ieder andere verwachtingen op na.