De interne klanten
Afhankelijk van het type organisatie heb je met verschillende soorten interne klanten te maken. Wij als inkoop zijn er om waarde toe te voegen voor die interne klanten. Als een interne klant naar ons toekomt met het contract al onder de arm, met de vraag of er nog wat van de prijs af kan, dan zijn de tactische inkoopfases van specificeren, selecteren en contracteren al doorlopen. Hoe eerder we in het inkoopproces betrokken zijn, hoe meer inkoop kan betekenen. Denk hierbij aan het stellen van objectieve en kritische vragen tijdens het specificatiefase, leveranciersselectie en onderhandelen over de beste contractvoorwaarden.
De inkoopafdeling
Hoe meer een inkoopafdeling zich ontwikkelt, hoe groter haar toegevoegde waarde. Als een afdeling zich in de ‘dien de fabriek’-fase bevindt, is de afdeling administratief en operationeel gericht en worden alleen de orders afgehandeld. Een centrale inkooporganisatie zal inkopen zoveel mogelijk structureren. Het aantal leveranciers wordt teruggebracht, er wordt meer samengewerkt met eindgebruikers en er is focus op het verbeteren van de winstgevendheid. De fases die hierop volgen, oriënteren zich meer en meer op multifunctionele samenwerking en op de waarde die leveranciers aan de organisatie kunnen toevoegen.
De inkoper
Het bestaansrecht van inkopers zit in hun actieve bijdrage aan de voortgang van de bedrijfsprocessen. Kortom: ervoor zorgen dat de goederen en diensten die de organisatie vraagt, tijdig beschikbaar zijn en blijven. Dit binnen de aangegeven kwaliteits- en prijskaders en met minimale strategische kwetsbaarheid. Belangrijk dus om de inkoopafdeling te promoten, zodat mensen weten wat inkoop doet en daar ook gebruik van maken!