In deze blogserie vertellen een aantal DPA inkoopprofessionals jaarlijks welke persoonlijke en professionele groei zij hebben doorgemaakt op de Procurement Desk van een grote verzekeraar. In het vorige artikel vertelden Daan, Koen en Davey over hun start bij deze opdrachtgever. Wat is de impact van het coronavirus een jaar later op hun functie? Daarnaast vertellen Merel en Sara hoe het is om tijdens de crisis als nieuwe medewerkers op de Procurement Desk te beginnen.
Nieuwe collega’s virtueel inwerken
Daan is inmiddels een doorgewinterde Procurement Deskprofessional. Hij werkt nieuwe collega’s in en zorgt ervoor dat de Procurement Desk ook tijdens corona up-and-running blijft. Hij weet nog goed hoe het was toen Nederland voor het eerst in een intelligente lockdown ging. “Daar zaten we dan. Thuis en fysiek ver weg van elkaar. Hoe blijven we in contact en zorgen we dat iedereen op de hoogte blijft van wat er speelt?”
Het thuiswerken ging Daan en zijn collega’s gelukkig goed af en er bleef onverminderd werk voor hen binnenkomen. Halverwege april stroomde Daan’s collega Davey door naar een inkopersrol binnen het IT-team. “Al snel kwamen Koen en ik daardoor handen tekort. Gelukkig heeft DPA altijd interim professionals beschikbaar doordat ze actief in de markt blijven werven. Dus dat was snel geregeld. Maar hoe moesten we onze nieuwe collega op afstand inwerken? Vanwege de maatregelen waren alle kantoren van de verzekeraar namelijk gesloten.”
In goed overleg met de opdrachtgever en DPA besloten Daan en Koen één dag per week met de Deskcollega’s naar het DPA-kantoor in Utrecht af te reizen. “Het beleid op het DPA-kantoor was namelijk versoepeld en de we konden daar de anderhalve meter afstand waarborgen. Zowel op professioneel als persoonlijk vlak heeft dit voordelen opgeleverd. In een echte kantoorsetting kun je elkaar makkelijker aanspreken, vragen stellen en uitleg geven. Ook konden we samen lunchwandelingen maken, waarbij Koen ons meenam naar de beste lunchhotspots van Utrecht. Tropisch eethuis Primm is met de Surinaamse broodjes onze favoriet.”
Een nieuwe opdracht tijdens corona
Sara (23) werkte eerder als junior inkoopprofessional binnen de financiële sector. Zij startte dit jaar als interim inkoopprofessional op de Procurement Desk om zichzelf verder te ontwikkelen binnen het inkoopvakgebied. “Volledig vanuit huis bij een grote verzekeraar beginnen, was een flinke uitdaging”, vertelt Sara. “Op het kantoor van de opdrachtgever ben ik door de coronamaatregelen nog niet geweest. Ik heb alleen virtueel contact met mijn collega’s.”
Elke week heeft Sara een koffiecall met het team waarbij ze gezellig bijpraten. “Hierdoor zie ik mijn collega’s van de verzekeraar toch minimaal een keer per week. Daarnaast hebben we tweewekelijks een virtuele Deskmeeting waarbij we de stand van zaken bespreken. DPA en mijn opdrachtgever investeren veel om het beste van de thuiswerksituatie te maken. Desondanks hoop ik dat binnenkort de kantoordeuren weer open kunnen.”
Efficiëntie en creativiteit
Merel (26) deed eerder ervaring op in de publieke sector, maar merkte al snel dat de private sector beter bij haar past. Op de Procurement Desk bij de grote verzekeraar zit ze daarom helemaal op haar plek. “Als inkoopprofessional op de Desk werk ik nauw samen met mijn collega’s. Veel van mijn werkzaamheden zijn ad hoc en ik merk dat dit efficiënter verloopt wanneer we eens per week samen op het DPA-kantoor werken. De opdrachtgever en onze direct leidinggevende waren blij met deze creatieve oplossing. Op naar weer een nieuw jaar vol uitdagingen als inkoopprofessional!”
Ook iets voor jou?
Wil jij net als Sara en Merel aan een nieuwe inkoopfunctie beginnen? Lees meer over werken binnen Procurement bij DPA.