DPA-Professional-facility-ervaring-Maaike-Hiemstra

Maaike Hiemstra

Interim facility manager
Ervaring

Een vliegende start als interim facilitair professional

Over Maaike

In september 2019 startte Maaike Hiemstra bij DPA als interim facilitair professional. Haar eerste opdracht was bij HumanTotalCare als manager services & hospitality. Een organisatie waar ruim 1.400 professionals zich dagelijks inzetten voor ruim 65.000 werkgevers en ruim 1,5 miljoen werknemers. We stelden Maaike vijf vragen over haar vliegende start bij DPA.

Spannend, zo’n eerste interim klus. Wat was je opdracht?

“De functie van manager services & hospitality was nieuw bij HumanTotalCare. Aan mij de uitdaging om deze functie vorm te geven en twee teams sturing te geven. Dit was één team met ervaren servicedeskmedewerkers en één team met ervaren hospitality professionals. Mijn primaire opdracht was het managen van deze afdeling en het opbouwen van de teams. Na een tijd zonder directe aansturing was er behoefte aan duidelijkheid en een gezamenlijk doel. De medewerkers wilden weer het gevoel hebben dat zij samen één team zijn met positieve energie en met de neuzen dezelfde kant op.”

Hoe heb je dit aangepakt?

“Ik heb met de teamleden afzonderlijk en gezamenlijk een gesprek gevoerd. Zo hebben we de koers bepaald. Wat is de teammissie, het bestaansrecht van het team? Wat mogen onze klanten van ons verwachten? Hierna hebben we overzicht gecreëerd met betrekking tot de taken en verantwoordelijkheden. Wat doen we allemaal en wat kunnen we loslaten of juist naar ons toetrekken? Ook hebben we bekeken waardoor de beleving van te hoge werkdruk ontstond. Konden werkzaamheden beter ingedeeld worden? Zo kom je natuurlijk ook bij het belangrijkste punt: hoe gaan we deze verandering realiseren?”

Wat is het resultaat na 4,5 maand?

“Het realiseren van veranderingen in gedrag en mindset heeft tijd en aandacht nodig, zeker als de dagelijkse business ondertussen gewoon doorgaat. Dankzij de open en betrokken houding van de medewerkers hebben we in viereneenhalve maand goede stappen kunnen zetten. Er is meer eenheid in het team en veel positieve energie waarmee ze een gezamenlijk doel nastreven. Ik ben trots op het resultaat dat ik samen met dit gemotiveerde team heb mogen neerzetten.” 

Hoe gaat ‘jouw’ HumanTotalCare-team nu verder?

“HumanTotalCare had DPA exclusief de werving- en selectieopdracht voor de vaste functie toegekend. Het resultaat is dat er nu een Manager Services & Hospitality in vaste dienst bij HumanTotalCare de functie en afdeling verder vormgeeft. Ik ben bij het selectieproces betrokken geweest en heb de nieuwe collega mogen inwerken. Op deze manier hebben we een soepele overgang voor het team en de organisatie kunnen realiseren. Ik heb het stokje dan ook met het volste vertrouwen aan haar overgedragen.”

Heb je alweer een nieuwe opdracht?

“Zeker, wat dat betreft kun je op DPA bouwen. Sinds februari werk ik als interim facility manager bij een andere mooie organisatie. Aan mijn eerste interim opdracht heb ik goede herinneringen. Graag wil ik Myrthe Schrijnemakers, manager Facilitair en Vastgoed, en alle andere collega’s bij HumanTotal Care bedanken voor de mooie tijd en fijne samenwerking.”

Meer weten over werken bij DPA?

Neem contact op met Sander van facility

DPA-professionals-facility-contact-directeur-Sander-van-de-Poll

Sander

Directeur facility Bel of WhatsApp: +31646799935