Over HouJin
HouJin Mok werkt sinds juni 2019 bij DPA als interim inkoopprofessional. Sindsdien bouwt hij in rap tempo aan zijn cv en vervulde hij opdrachten bij multinationals KLM en Danone. “Als interim inkoopprofessional bij DPA heb ik in één jaar net zoveel werkervaring opgedaan als de drie jaar ervoor in loondienst.” HouJin vertelt over de inhoud van zijn opdrachten en hoe detachering bijdraagt aan zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Een nieuwe uitdaging in detachering
HouJin kwam bij DPA terecht via een LinkedInberichtje van onze recruiter Bianca Fokken. “Ik werkte destijds als tactisch inkoper voor een chemiebedrijf en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die vond ik in detachering: aan verschillende opdrachten werken bij grote bedrijven mét de zekerheid van een vast contract bij DPA. De ideale stap om sneller te groeien in mijn carrière.”
Software asset manager bij KLM
Zijn eerste opdracht via DPA was bij KLM. “Ik ging aan de slag als software asset manager. Een mooie functie met gevarieerde taken. Ik hield me bezig met software- en contractmanagement en stemde veel af met het inkoopteam en de afdelingen die softwarelicenties gebruikten. Bij een groot bedrijf met veel systemen zoals KLM leer je veel en snel. Daarbij werd ik goed ondersteund door DPA. Helaas kwam er door de coronapandemie in maart 2020 een einde aan mijn opdracht. Gelukkig heeft DPA een groot netwerk en kwam mijn business line manager al na een paar weken met een voorstel voor een vervolgopdracht. En wat voor een! Ik kon aan de slag bij Danone als pricing coördinator.”
Internationale operatie en dynamiek
Danone is een dynamisch bedrijf met wereldwijde kantoren en fabrieken. Deze zijn te vinden in onder andere de Benelux, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië, Noord-Amerika en Mexico. “Het onderhouden van het contact met al deze onderdelen maakt mijn functie interessant en uitdagend.” Als pricing coördinator faciliteert HouJin het gehele bestelsysteem van Danone. “Ik werk bij de categorie “flexibles packaging” en ben de spin in het web tussen de inkoopafdeling, de logistieke afdeling en de Danone-fabrieken. Ik zorg ervoor dat de fabrieken continu kunnen blijven inkopen. Daarvoor manage ik de contracten waarvanuit ze bestellen, zorg ik dat de prijzen correct zijn en alles systematisch is vastgelegd.”
Robotisering
Binnen inkoop is veel robotisering. Een continu proces om kosten te besparen en minder fouten te maken. “Onderdeel van mijn taak is om daar verbetervoorstellen in te geven. Zo is er nu een robot voor het uploaden van prijzen. Met name nieuwe robots kunnen bugs bevatten dus dit houd ik in de gaten. Bij het integreren van een nieuwe fabriek in Noord Amerika merkte ik bijvoorbeeld op dat een aantal fabrieken niet goed gelinkt waren. Ik neem dan contact op met de betreffende fabrieken en los dit op.”
Een gemiddelde werkdag
Hoe een gemiddelde werkdag bij Danone eruitziet? “Iedere woensdag start ik de werkdag om 9 uur met een informeel koffiepraatje. In de ochtend houd ik me vervolgens bezig met het analyseren van pijnpunten bij de fabrieken. Afhankelijk van de complexiteit van het probleem, bel of mail ik naar een van de internationale kantoren. De rest van de ochtend houd ik mij bezig met bijbehorende rapportages en het evalueren van technische contracten. Na de lunchpauze heb ik een teammeeting met het pricing coördinating team die gericht is op de inhoud van het werk. We bespreken in twee uur de lopende projecten en knelpunten. De laatste uurtjes van mijn werkdag heb ik voornamelijk contact met de inkopers. We pakken dan operationele punten op zoals onderhandelingen of het ontbreken van prijzen door een fout in de robots.”
Belangrijke vaardigheden
Als pricing coördinator bij Danone is het belangrijk dat je gestructureerd werkt. Je hebt immers te maken met veel producten. “Ik werk in de verpakkingencategorie met lokale en internationale sourcing en heb daardoor uiteenlopende contacten. Voor een pricing coördinator is het belangrijk dat je goed kunt faciliteren en zorgt dat deadlines worden gehaald. Daarnaast is het belangrijk dat je analytisch bent omdat je veel te maken hebt met robots. Tot slot moet je goed in teamverband kunnen werken. Momenteel werk ik samen met negen collega’s in het pricing coördinating team.”
Werken als interim professional
“Het mooie is dat je als interim professional veel opdrachten kan doen. Je werkt een halfjaar tot een jaar bij een bedrijf en gaat vervolgens door naar een nieuwe uitdaging. Het is echt een stappenplan om verder te komen in je carrière. Als interim inkoopprofessional bij DPA heb ik in één jaar net zoveel werkervaring opgedaan als de drie jaar ervoor in loondienst.”
Werken bij DPA
De toegevoegde waarde van werken bij DPA? “Wat mij betreft zit dat hem in de aandacht voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. En niet te vergeten de leuke evenementen, borrels en bijeenkomsten. DPA investeert continu in je persoonlijke en professionele groei. Zo heb ik net een opleiding tot tactisch inkoper afgerond bij InkoopAcademie en hadden we laatst een kennisevent over aanbesteden op hoog niveau.”
De volgende stap
Als volgende stap wil HouJin een functie vervullen in weer een andere tak van procurement. “Ik denk aan een rol als contractmanager of tactisch inkoper. En dan bij een andere branche zoals de zorg, de overheid of een nutsbedrijf. Het mooie aan detachering is dat je de mogelijkheid hebt bij uiteenlopende bedrijven en sectoren een kijkje in de keuken te nemen. Door DPA groei ik snel in mijn carrière en bouw ik een sterk cv op. Wil jij dit ook? Dan raad ik je zeker aan om bij DPA aan de slag te gaan.”