Hoe selecteer je de juiste inkoopprofessionals voor een functie? Voor de selectie van professionals die DPA in dienst neemt, gebruiken we een zelf ontworpen ontwikkelhuis. En sinds een jaar of twee hebben we die kennis omgevormd tot een werkwijze die we graag inzetten voor werving & selectie en deta-vast vraagstukken voor onze klanten. Door professionals op drie punten te selecteren en te ontwikkelen, kunnen ze een snelle groei doormaken. Of dat nu onze eigen mensen zijn, of kandidaten van de klant.
Ontwikkelhuis
We stellen per persoon een gericht ontwikkelplan op en focussen daarbij op drie punten:
- competenties
- vakgerichte opleidingen en trainingen
- relevante ervaring
Matching op basis van competenties
Om de juiste match te maken tussen functie en kandidaat beoordelen we kandidaten al in de selectiefase op competenties. Dit doen we met behulp van de TMA Talentenanalyse, een instrument dat op basis van 312 meerkeuzevragen een uitgebreid rapport oplevert dat de persoonlijke drijfveren en talenten in beeld brengt. Uit het rapport blijkt of de professional qua competenties bij de functie past en aan welke ontwikkelpunten hij of zij nog moet werken. Binnen DPA worden de resultaten besproken met inkoopprofessional Ruud Grutter, specifiek opgeleid voor de beoordeling van TMA rapporten.
Essentieel voor werving jong talent
Als we een talent voor de klant selecteren, vormt het competentieprofiel dat de klant schetst het uitgangspunt voor de selectie. Vaak helpen we om dat op te stellen. Bij de selectie van jong talent met weinig tot geen werkervaring is deze stap extra belangrijk. Aan de hand van het vastgestelde profiel en de uitkomst van de TMA Talentenanalyse selecteren we een in aanleg passende kandidaat en bepalen we een persoonlijk ontwikkeltraject.
Meer dan een leuke baan
‘De millennials van nu zijn niet op zoek naar het hoogste salaris, maar naar ontwikkeling & purpose. Daar legt DPA met het trainee programma de focus op’, vertelt business line manager Adam Glabus. ‘Investeren in jong talent levert ambitieuze kandidaten op die meer willen dan alleen een leuke baan. Precies het soort jong inkooptalent dat past bij de unieke karakters van onze klanten.’ Deze aanpak zorgt ervoor dat kandidaten zich beter en voor langere tijd aan de organisatie binden. ‘Zo zorgen we ervoor dat de zogenoemde high potentionals doorgroeien binnen de organisatie van de klant. Deze werkwijze heeft DPA met veel succes bij meerdere klanten ingezet. Zo kregen we van onze klant Zorgsaam de mooie opdracht om via ons trainee programma drie starters binnen twee jaar volledig op te leiden tot inkoopadviseur.’