Match made in heaven
“Het mooie aan de werkwijze van DPA is dat ze zowel de opdrachtgevers als hun eigen interim professionals intensief begeleiden. De kwaliteit van de matches staat voorop. Sander kwam met drie profielen, waarvan hij zelf eigenlijk al wist wat de beste match zou zijn. Zo is Selwyn Nijman in januari 2020 op interimbasis bij ons aan de slag gegaan, een professional met ruim 20 jaar ervaring in commercieel vastgoed en woningbeheer.” Dat dit een match made in heaven was, blijkt wel uit het feit dat Selwyn binnenkort in vaste dienst treedt als huisvestingsmanager van Librijn. “Ook dat tekent DPA, de soepele manier waarop zij hiermee omgaan.”
Meteen meerwaarde
Ze legt uit dat je bij onderwijshuisvesting te maken hebt met gesplitst juridisch eigendom en economisch eigendom. “De uitdaging is om toekomstgerichte keuzes te maken: wat moet, wat kan, wat is mogelijk en natuurlijk ook hoe pak je het aan? Selwyn bracht bijvoorbeeld in kaart hoeveel facturen we jaarlijks voor klein onderhoud ontvangen. Hij liet zien dat we hier fors op kunnen bezuinigen door de technisch conciërge een extra werkdag in te zetten. Het bedrag dat we besparen komt overeen met de bekostiging van een leerkracht voor 0,5 fte. Op deze manier bewees hij razendsnel zijn meerwaarde.”
100% passend werk
“Dit was mijn tweede interim opdracht via DPA”, vertelt Selwyn. “Mede doordat hij veel aandacht aan mijn wensen en ambities besteedde, kon Sander mij beide keren een 100% passende functie of opdracht aanbieden. Bij Librijn hoorde ik in 20 minuten dat ze met mij in zee wilden. Ik stapte direct in het diepe en kreeg alle vertrouwen. Ik heb vrijwel meteen de locaties bezocht en met de schoolleiders besproken hoe zij tegen de afdeling huisvesting aankeken. De antwoorden en inzichten heb ik verzameld en geclusterd. Vervolgens heb ik de interne huisvestingsprocessen tegen het licht gehouden en de knelpunten in het proces inzichtelijk gemaakt. De inventarisatie, inzichten en knelpunten heb ik verder geanalyseerd. Vervolgens heb ik een verbeterplan opgesteld dat ervoor moet zorgen dat de afdeling huisvesting bij Stichting Librijn professioneler, doeltreffend en efficiënter gaat opereren. Zo ga ik eigenlijk altijd te werk om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen.”
Ontzorging
“In het onderwijs verschillen zaken zoals de cultuur, het budget voor onderhoud en de juridische spelregels enorm van de commerciële wereld. Daardoor moest ik snel omschakelen”, blikt hij terug. “Het is goed te merken dat de schoolleiders baat hebben bij ontzorging op technisch en facilitair gebied. Het leuke aan deze rol is dat ik de vrijheid krijg om dingen op een vernieuwende en duurzame manier op te pakken. Bovendien is deze functie zeer veelzijdig. Je hebt bijvoorbeeld met veel stakeholders te maken. Naast de schoolleiders zijn dit bijvoorbeeld verschillende afdelingen van de gemeentes en andere stichtingen omdat we locaties delen. Namens Librijn neem ik nu deel in stuurgroepen op gemeentelijk en zelfs landelijk niveau. Zo kan ik aan de voorkant zorgen dat onze belangen goed behartigd worden en blijven meedenken over de toekomst van het onderwijs.”
Meer weten?
Kan jouw organisatie ook ondersteuning gebruiken van een facility professional of wil je meer weten over onze dienstverlening? Neem vrijblijvend contact op. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw organisatie.