Mosa tiles klantcase hero
Case

“Supply chain professionals hielpen alles weer op de rit te krijgen”

Mosa is een producent van keramische designtegels die over de hele wereld op vloeren, wanden, gevels en terrassen worden toegepast. Met 600 medewerkers en een krappe arbeidsmarkt hoeft er maar iets te gebeuren en je mist capaciteit. Zo gebeurde het dat de implementatie van een nieuw ERP-systeem de processen flink onder druk zette. Eric de Lange, Director Customer Service & Supply Chain vertelt hoe dit opgevangen werd met de hulp van 6 verschillende supply chain professionals van DPA.

Ontdek meer over onze supply chain professionals

“In deze markt kost recruitment gewoon meer tijd”

Een krappe arbeidsmarkt betekent dat het zoeken naar de juiste mensen meer tijd kost. En soms heb je die tijd niet. De implementatie van het nieuwe ERP-systeem Oracle zorgde voor wat problemen. We moesten de processen onder de loep nemen en daarvoor had ik op korte termijn mensen nodig. Ik had al eerder een prettige samenwerking met DPA gehad en besloot mijn contactpersoon Guy weer eens een belletje te geven.

“Martijn bracht als bonus sterke analytische skills mee”

Martijn kwam binnen als customer service specialist. We hadden te kampen met een bezettingsprobleem en een hoog verloop. En we hadden er niet om gevraagd, maar we merkten al snel dat Martijns sterke analytische skills op het gebied van data goed van pas kwamen. We gaven hem de opdracht mee om de pijnpunten bloot te leggen en vervolgens te kijken wat nodig was om stabiliteit te brengen op de afdeling.

Dat ging zo goed dat we de opdracht na 3 maanden verlengd hebben. Martijn ging aan de slag met de problemen op het gebied van order fulfilment. Het proces werd anders ingericht en verhuisde van customer service naar de supply chain. En daar pakte Martijn het verder op. De flow kwam weer terug in het proces.

"Ze zagen snel hoe het proces in elkaar zit en dankzij hun hands-on-mentaliteit kregen ze de boel binnen korte tijd weer op de rit."

“Mensen van DPA zijn gewend om snel te leren”

DPA was voor ons de juiste oplossing omdat er geen tijd was voor een uitgebreid recruitmentproces. De verschuivingen in de organisatie door de implementatie van het nieuwe systeem bracht een werkdruk teweeg die voelbaar was in de hele supply chain. DPA bracht ons Kwok en Michelle die kwamen, zagen en snapten en deden wat er moest gebeuren op de supply chain planning.

Verder mochten we Guus en Frank verwelkomen die op de productieplanning een mooie kwaliteitsslag maakten. Stap voor stap namen ze de gehele administratie omtrent de productie onder handen. Een belangrijk punt in het proces. Want als het daar misgaat, werk het door in de hele keten. Ze zagen snel hoe het proces in elkaar zit en dankzij hun hands-on-mentaliteit kregen ze de boel binnen korte tijd weer op de rit.

“We waren snel weer bij”

Ook Etienne, die we inzetten op order fulfilment, pakte het snel op. Daar ging regelmatig iets mis, en het herstelwerk kostte te veel tijd. Etienne wist het aantal openstaande orders op de juiste volgorde te koppelen aan allocaties. Hierdoor konden ze stuk voor stuk afgewerkt en uitgeleverd worden en waren we weer helemaal bij. Vervolgens heeft Etienne meegewerkt aan het automatiseren van dit proces om de beloofde levertijden in het vervolg op een stabiele manier te blijven handhaven.

Mosa tiles met dpa professionals

“Mensen met een nieuwe visie”

Het prettige van de tijdelijke krachten van DPA, is dat je elke keer iemand met een frisse blik binnenhaalt. Wat ook opviel is de positieve vibe die ze meebrachten en de invloed die dit elke keer had op de sfeer binnen een team. We hebben nu gebruik gemaakt van DPA’s professionals om wat problemen aan te pakken, maar ik denk dat het altijd goed is om af en toe een nieuw visie op een afdeling te krijgen. Om die reden verwacht ik dat we in het vervolg laagdrempeliger gebruik zullen maken van de services van DPA.

Meer weten over de mogelijkheden?

Vraag het aan Guy