Must reads: vijf bestsellers over verandermanagement
Als je iets wilt weten over verandermanagement, struikel je over de goeroes, boeken en tips. Maar er zitten heel interessante publicaties bij. Van alle boekentips die ik van DPA-collega's kreeg over het thema verandermanagement, heb ik een top vijf gemaakt. Dat scheelt je een hoop uitzoekwerk.
Hoe gaan mensen om met veranderingen binnen organisaties?
Vijf tips voor inspirerende boeken over verandermanagement van Karin Raaijmakers-van Leeuwen, adviseur learning & development bij DPA.
Diep in hun hart houden mensen niet zo van veranderingen. Toch is verandering goed voor je persoonlijke ontwikkeling. En soms moet je simpelweg veranderen, omdat je organisatie dat nou eenmaal van je verwacht. Bij een reorganisatie bijvoorbeeld. Of als je veel verschillende opdrachten bij verschillende klanten uitvoert. Dit zijn echt vijf fantastische boeken die je op een inspirerende manier laten nadenken over dit onderwerp.
1. Leren veranderen - Léon de Caluwé en Hans Vermaak
Voor mij is dit een gouwe ouwe. Dit onmisbare handboek gebruikte ik tijdens mijn opleiding toegepaste psychologie. Nog steeds kijk ik er af en toe in om bepaalde organisatievraagstukken beter te leren begrijpen. Dit boek geeft verfrissende inzichten en praktische tips. Niet voor niets prijkt het al meer dan vijftien jaar bovenaan de ranglijsten van boeken over dit onderwerp. De auteurs kijken vanuit de bekende kleurengedachte naar organisaties om te zien welke methoden en inzichten werken in een verandertraject. Maar let op! Er zijn verschillende kleurentheorieën. Dus als je ermee werkt, zorg dan wel dat iedereen die ermee te maken heeft met hetzelfde model werkt. Verder gaan de auteurs in op drie fasen in verandermanagement: situatie analyseren, strategie bepalen, veranderingstraject opzetten. En ze besteden veel aandacht aan communicatie: de achilleshiel en succesfactor in verandertrajecten.
2. Onze ijsberg smelt! - John Kotter
Stel je voor: 286 pinguïns raken in paniek als de gletsjer waarop ze leven plotseling smelt. Wat doen ze? In eerste instantie verzint elke pinguïn iets anders om de dreigende situatie te redden. Maar je raadt het al, ze komen er al snel achter dat samenwerken toch echt beter is om een duurzame oplossing te bedenken. Heb je te maken met een omgeving waarin mensen de urgentie van verandering niet beseffen? Dan moet je absoluut dit boek lezen. Het laat op levendige wijze zien hoe je als team of organisatie kunt omgaan met veranderingen in crisissituaties en zo nieuwe kansen creëert. Harvard-veteraan John Kotter staat erom bekend dat hij op een even luchtige als leerzame manier schrijft. Dit boek heb ik in één adem uitgelezen!
3. Door de bomen het bos zien - Jan Bommerez en René Hoppenbrouwers
Ook een interessante gedachte: verandering kun je helemaal niet leiden. Het is een zelforganiserend proces. Het enige dat leiders kunnen doen, is een omgeving creëren waarin verandering spontaan haar eigen weg vindt. Jan Bommerez en René Hoppenbrouwers zijn van mening dat leidinggevenden meer zouden moeten kijken hoe de natuur dit regelt. Grote bedrijven zoals Toyota en Shell, en ervaren leiders zoals Herman Wijffels doen dit al. Ik vind het leuke van dit boek dat de auteurs kijken naar organisaties vanuit ecologisch oogpunt. Of dit een zweverig boek is? Absoluut niet. Je krijgt juist veel pragmatische inzichten. Heel inspirerend.
4. Gedoe komt er toch - Joop Swieringa en Jacqueline Jansen
Dit boek heb ik gekregen van mijn vriend. Joop Swieringa en Jacqueline Jansen doen wat open deuren dicht op het gebied van wijsheden over verandermanagement. Het klassieke denken over verandering is gericht op managen. Controle houden, 'gedoe' vermijden. Maar deze auteurs zeggen dat het niet de vraag is óf je bij veranderingstrajecten gedoe krijgt, maar wanneer en in welke mate. Veel of weinig, boven- of ondergronds, heet of koud. De boodschap van dit boek: probeer gedoe niet te vermijden, maar zorg juist dat het op tafel komt.
5. Olietankers en speedboten - Menno Lanting
De wereld is er niet trager op geworden. Technologische innovaties voeren elke dag de snelheid van zakendoen op. Dat houdt in dat bestaande visies niet meer werken in een sneller wordende wereld. Of je nou groot of klein bent: je moet jezelf blijven aanpassen aan je omgeving om toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren. Menno Lanting schetst een toekomstbeeld op basis van verhalen en ervaringen van internationale professionals en ondernemers. Bij de huidige manier van werken komt het aan op snelheid, kunnen veranderen, experimenteren, falen en leren. Lanting geeft voorbeelden van inspirerende bedrijven zoals Audi. WWF, Philips en Netflix. Ik vond dit een erg boeiend boek, zeker als je zoals ik werkt in een bancaire omgeving.