Must reads: vijf top-boeken over personal branding

Blog 23 november 2015 3 min. lezen
Header overheidsjuristen

Vijf favoriete managementboeken over personal branding van Karin Raaijmakers-van Leeuwen, adviseur learning & development bij DPA. Van Richard Bolles tot Wally Olins.

Wat moet je doen om op te vallen in de arbeidsmarkt? Hoe zorg je ervoor dat opdracht- en werkgevers uitgerekend jou kiezen? Alles hangt af van het beeld dat iemand van jou heeft en dat heb je zelf in de hand! Je zou jezelf kunnen zien als merk. Net als Coca Cola, BMW of IKEA. Maar die beeldvorming komt niet uit de lucht vallen. Daar moet je hard aan werken! Want welke kenmerken heb jij en wat maakt jou uniek? Hoe laat je dat aan anderen zien? Vijf must reads over personal branding.

DPA must reads: vijf boeken over personal branding

1. Het merk IK® - Huub van Zwieten en Mark van de Grift

Ben ik Starbucks of HEMA? Welk merk ben ik als persoon? Ik vind het altijd leuk om mezelf te vergelijken met een bestaand merk. Toen ik On Board kwam bij DPA kwam dit terug in de kennismakingstraining. Ik heb mezelf toen vergeleken met LinkedIn. Maar wat zijn jouw eigen, unieke, persoonlijke merkwaarden? Als je die van jezelf weet, kom je sterker over in verschillende zakelijke situaties. Zoals tijdens een sollicitatiegesprek of in een presentatie. In het boek van Huub van Zwieten en Mark van de Grift leer je hoe je op zoek gaat naar je persoonlijke merkwaarden. Van Zwieten is HR-deskundige en directeur van Talentenbureau Talent First. Mark van der Grift was communicatieconsultant bij B.S.U.R en is nu brandmanager bij Red Bull.

2. Opmerkelijke ik - Cees Harmsen

De leuke banen en opdrachten liggen niet voor het oprapen. Je moet jezelf sterk neerzetten tussen alle concurrerende kandidaten. Zodat een werk- of opdrachtgever speciaal voor jou kiest. Maar hoe doe je dat? Bij DPA Academy werken we hard aan de soft skills van onze professionals. Daarom vind ik dit boek zo interessant. Psycholoog Cees Harmsen leert je hoe je jezelf als onderscheidend merk kunt positioneren. Zijn filosofie: je moet van je 'bescheiden ik' een 'opmerkelijke ik' maken. Een praktisch boek met leuke oefeningen en psychologische technieken. Een mooi voorbeeld dat mij ooit is gegeven, is shampoo. In principe doet elk merk shampoo hetzelfde, maar hoe komt het dan toch dat jij liever je haar wast met Herbal Essences, Dove, Andrelon, L'Oreal of Nivea? Leg de link eens met solliciteren. Je weet dat er veel soortgelijke cv's binnenkomen, dus zorg ervoor dat die van jou wordt opgemerkt! Men moet JOU willen.

3. Personal brand.nl - De kansen van je online identiteit - Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte

Wat gebeurt er als een potentiële opdracht- of werkgever jouw naam intypt in Google? Je mag toch hopen dat die foto van dat feestje waar je dronken op staat niet het hoogst scoort. Jezelf online neerzetten op een manier zoals jij gezien wilt worden, is best een klus. Je moet er heel bewust en actief mee bezig zijn. De auteurs laten in dit boek zien welke kansen internet biedt om jezelf online in the picture te zetten. Wat ik vooral interessant vond, waren de praktijkverhalen met concrete do's en don'ts.

4. Brand new - Wally Olins

Een collega van DPA tipte me dit boek over merken. Wally Olins is een van de bekendste design- en merkspecialisten van de afgelopen decennia. Deze oude rot in het communicatievak geeft zijn visie op de toekomst van merken. Olins schrijft vanuit het hart, maar goed onderbouwd hoe hij de rol van merken in de wereld ziet veranderen. Met Britse flair en humor veegt hij de vloer aan met het zwakke communicatiebeleid van grote organisaties. En hij prijst de jonge, opkomende challenger brands. Wat dit met personal branding te maken heeft? Misschien op het eerste gezicht niet zo veel. Maar als je het boek leest, leer je hoe een sterk merk zich onderscheidt van de rest. En dat is nou precies wat je met personal branding wilt bereiken.

5. Welke kleur heeft jouw parachute? Editie 2015/2016 - Richard Bolles

Eerdere versies van dit boek gingen wereldwijd meer dan 10 miljoen keer over de toonbank. Fortune Magazine noemde het zelfs 'De gouden standaard onder de loopbaangidsen.' In de laatste editie 2015/2016 krijg je van Richard Bolles praktische tips voor je eigen carrièreplanning: hoe je een motivatiebrief schrijft, waar een goed cv aan moet voldoen of hoe je een succesvol sollicitatiegesprek voert. Bolles gaat vooral in op je persoonlijke ontwikkeling. En laat dat nou net de kern zijn van waar we bij DPA Academy aan werken! Daarom vind ik dit een interessant boek. Veel van onze DPA-waarden worden perfect beschreven. Naar mijn mening een terechte must-read voor DPA-professionals.