DPA-Professionals-Legal-Race-tegen-de-klok-voor-Dutch-Grand-Prix
Kennis

Race tegen de klok voor Dutch Grand Prix

Een commercieel spektakel met veel motorgeronk naast een Natura 2000-gebied. Na milieuorganisaties zoals Stichting Duinbehoud en Stichting Rust bij de Kust staat nu ook de geduchte Mobilisation for the Environment op tegen de Formule 1 van Zandvoort. Komen ze er wel in mei 2020, de eerste Formule 1-wedstrijden in Zandvoort in ruim 35 jaar? Zolang organisator Dutch Grand Prix nog niet over de benodigde vergunningen beschikt, wordt het steeds spannender wat de 105.000 kaartbezitters op 3 mei te zien krijgen.

Nog geen gelopen race

In het blog ‘Vliegt de Formule 1 op Circuit Park Zandvoort uit de bocht?’ kon je al lezen dat de komst van de Grand Prix naar Zandvoort nog geen gelopen race is. Dit heeft alles te maken met de uitspraak van de Raad van State van 29 mei over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Dit mag niet als basis worden gebruikt voor toestemming voor activiteiten die extra stikstofuitstoot veroorzaken. Verder mag – vooruitlopend op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden – geen toestemming gegeven worden voor activiteiten die mogelijk milieuschade veroorzaken. Dit is in strijd met de Europese Habitatrichtlijn die eist dat vooraf vast moet staan dat de geplande maatregelen daadwerkelijk resultaat hebben.

Zandvoort gate?

Wat betekent het stikstofarrest voor de grootschalige verbouwing die circuit Zandvoort wil uitvoeren? De discussie hierover is breeduit in de media te volgen. Op 22 september gooide Minister Bruno Bruins (Sport) flink wat spreekwoordelijke olie op het vuur met zijn uitspraak dat het kabinet er alles aan zal doen om de Formule 1-wedstrijd in Zandvoort te laten doorgaan. “Heel Nederland kijkt ernaar uit en het zou fantastisch zijn als we vroem horen op 3 mei volgend jaar.” Al snel volgde nieuws over verdeeldheid binnen de coalitie en kwam er een nuance van de fractievoorzitter van de VVD: Bruins had de uitspraken gedaan ‘in zijn verantwoordelijkheid als sportminister’.

Niet alles kan

Een commissie onder leiding van oud-minister Remkes moest een manier vinden om de 18.000 bouwprojecten die vanwege het stikstofarrest zijn stilgelegd alsnog te laten doorgaan. Zo’n ‘quick fix’ bestaat niet, was de conclusie van het rapport ‘Niet alles kan’ van Het Adviescollege Stikstofproblematiek. Het kabinet ontkomt er niet aan om de veestapel te verkleinen en de maximumsnelheid op (snel)wegen te verlagen. Verder moet het kabinet in principe voor elk Natura 2000-gebied een aparte oplossing bedenken. Dit omdat de bescherming van specifieke leefgebieden centraal staat in de Europese regelgeving die Nederland heeft overtreden. Remkes schat in dat de vergunningverlening op korte termijn niet overal kan worden vlotgetrokken. Dit betekent dat veel projecten voorlopig niet kunnen doorgaan.

Langzamer rijden

Businessclub GrandPrix Assen houdt hoop en hing op verschillende plekken in en om Assen borden en spandoeken op met teksten als ‘MAX 33’ en ‘MAX 66’. Het idee achter deze ludieke actie: langzamer rijden en de uitstoot van stikstof beperken om ervoor te zorgen dat Max Verstappen in 2020 op het circuit van Zandvoort kan racen. De Nederlandse autosportbond KNAF verwacht dat Zandvoort begint 2020 F1-waardig wordt met een Grade One-licentie. Ook de eredivisieclubs hebben er vertrouwen in. Zij verzochten om de voorlaatste speeldag van dit seizoen van zondag verplaatsen van 3 mei 2020 naar de zaterdag ervoor. 

Zoeken naar uitweg

De week van 30 september staat in het teken van het zoeken naar een uitweg uit de stikstofcrisis. Mogelijk krijgt een klein deel van de stilgelegde projecten een vergunning dankzij het nieuwe rekenmodel dat Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) op 13 september aankondigde. In ieder geval is het nooit saai voor juristen omgevingsrecht in overheidsomgevingen. Zij buigen zich continu over dit soort belangenafwegingen. Ben jij jurist en heb je ervaring bij de overheid? En wil je je potentieel optimaal benutten? Dan komt DPA Professionals graag met je in contact.

Bekijk onze legal vacatures

Ook werken bij DPA?

Neem contact op met Diederik

Diederik2

Diederik

Managing Director Bel Diederik +31 (0)6 46 59 25 71