Vanaf het najaar van 2024 is de universele oplaadpoort voor smartphones, tablets en kleine en middelgrote draagbare elektronische apparaten een feit. Geen verschillende opladers meer voor je iPhone, Samsung of Google smartphone. Dat besluit nam het Europees Parlement en de Europse Raad afgelopen juni. Het hebben van verschillende opladers voor de verschillende merken smartphones en andere devices is een alledaags voorbeeld van vendor lock-in dat vanaf dan tot het verleden behoort.
Vendor locking, een definitie
Vendor lock-in is een situatie waarbij een klant volledig afhankelijk is van een leverancier voor het ontvangen van een product of dienst. Zonder de medewerking van de leverancier kun je als klant simpelweg niks. Het is een veelvoorkomend fenomeen in het alledaagse leven en binnen organisaties. Van het eerdergenoemde voorbeeld van specifieke opladers voor smartphones tot bijvoorbeeld merkgebonden cartridges voor printers of IT-systemen binnen organisaties.
IT en procurement : de risico’s van vendor lock-in
Voor de inkoopprofessional is er veel winst te behalen als je voldoende tijd en aandacht aan vendor lock-in besteed. Met name met betrekking tot IT-systemen kan de impact groot zijn. IT heeft namelijk een direct effect op belangrijke bedrijfsprocessen binnen een organisatie. De kosten en de schade kunnen enorm oplopen indien er van tevoren geen duidelijke afspraken met leveranciers zijn gemaakt
Continuïteit waarborgen
Een voorbeeld: Een organisatie laat een nieuw IT-systeem implementeren. De leverancier levert alles goed op en het systeem werkt naar behoren. Maar de samenwerking kan om uiteenlopende redenen vastlopen of worden beëindigd: de ondersteuning van de software wordt stopgezet, het product voldoet niet meer aan de eisen die de organisatie stelt of de leverancier houdt op te bestaan. De cruciale vraag is dan, kun je als organisatie in zo’n scenario moeiteloos overstappen naar een andere leverancier? Zonder substantiële downtime en hoge migratiekosten?