DPA-Professionals-marketing-in-crisistijd-4-tips-juist-nu-te-investeren
Kennis

Marketing in crisistijd: 4 tips om juist nu te investeren

Is het zinvol om te investeren in marketing tijdens de coronacrisis? Ja! Onderzoeken tonen aan dat investeren in marketing in crisistijd loont. Bedrijven die een goede balans vinden tussen bezuinigen en investeren, komen het beste uit een crisis. Wees de concurrentie een stap voor en investeer juist nu in marketing.

De Harvard Business Review publiceerde in 2010 een onderzoek naar de omzet en winstgevendheid van 4.700 ondernemingen in de jaren voor, na en tijdens de recessie. Uit het onderzoek bleek dat bedrijven die een goede balans vinden tussen tijdig bezuinigen en tegelijkertijd investeren het beste uit een recessie komen. Een verhoging van de inzet op marketing loont.

Maar welke stappen in online marketing kun je als bedrijf nu het beste maken? Onze marketingprofessionals delen 4 belangrijke tips.

Tip 1: analyseer data met dashboards

Wil je beter inzicht in de doeltreffendheid van marketinginspanningen? Richt dan een dashboard in. Dit kan met diverse tools en programma’s. Maak bijvoorbeeld dashboards aan in de admanager van Google Ads en rapporten in die van Facebook. De meeste tools bieden daarnaast de mogelijkheid om data te exporteren, die je vervolgens zelf kunt verwerken in een eigen dashboard. Gebruik je geïntegreerde marketingcommunicatie en dus meerdere digitalmarketingkanalen? Deze campagnedata breng je handig bijeen met Google Data Studio.

Tip 2: breng focus aan

Heb je de data? Breng dan focus aan en deel campagnes in op basis van labels. Wij adviseren de labels: high, mid en low.

  • Label high
    De belangrijkste campagnes met het meeste resultaat.
  • Label mid
    Middelmatige campagnes. De productgroep of zoekwoorden hebben bijvoorbeeld een lagere return on investment (ROI).
  • Label low
    Campagnes met minimale resultaten.
DPA-Professionals-marketing-in-crisistijd-labels-focus

Door het indelen van campagnes, breng je focus aan. Campagnes met label low zijn campagnes die veel geld kosten, maar een lage of zelfs negatieve return on advertising spending (ROAS) hebben. Die zet je als eerste (tijdelijk) uit. Campagnes met label high, zijn campagnes waar de meeste focus naartoe gaat. Deze campagnes zijn je cash cows en leveren het beste resultaat op.

Tip 3: Wees voorbereid op verandering

De afgelopen weken namen we al een disruptie waar in het marketinglandschap. De kosten per klik op een advertentie (CPC) daalden. Dit komt doordat veel bedrijven, jouw concurrenten, campagnes staken of verminderen. Bedrijven zijn daarentegen actiever op social media en e-commerce heeft een hoge vlucht genomen. Sommige branches zagen een online omzetgroei die opliep tot wel 60%. Het verleden leert ons dat disruptie vaak leidt tot vernieuwing. De markt biedt straks nieuwe kansen en vraagt andere inspanningen. De shift van focus die hiermee gepaard gaat, vraagt vaak om uitbreiding van het team of verandering van kennis en vaardigheden op de afdeling.

Tip 4: Zorg voor snelheid en flexibiliteit

Om het optimale uit je marketinginspanningen te halen, is snelheid en flexibiliteit noodzakelijk. Zorg er dus voor dat je de juiste mensen en middelen in huis hebt. Heb je tijdelijk ondersteuning nodig van een professional? Dan biedt detachering een uitkomst. Door de inzet van een interim professional zit je niet vast aan hoge loonkosten. Daarnaast heb je de zekerheid van een hoogopgeleide professional die direct kan starten en snel ingewerkt is. Zo speel je goed in op de huidige situatie die aan verandering onderhevig is.

Marketing professional inhuren?

Heb je behoefte aan ondersteuning van een marketingprofessional op operationeel en/of strategisch niveau? Van SEA-specialisten tot marketingmanagers, en van CRO-specialisten tot contentmanagers, onze marketing professionals staan voor je klaar.

Meer weten?

Neem contact op met Onno